Hjälpa fem personer att organisera något så att deras liv blir lättare – 1/5

12 Maj

Eftersom det är fem personer och inte fem tillfällen så klumpar jag ihop det jag gjorde hemma hos min mamma till en grej.

Vi har alltid haft mycket grejer hemma och min mamma är verkligen inte den bästa på att organisera, vilket inte var jättekul när man var mindre och bodde hemma. Men nu när jag flyttat hemifrån har jag fått lite mer distans till det hela och tycker mest synd om henne som måste bo med så mycket saker.

Så jag gjorde slag i saken och bestämde mig för att nu ska jag se till att mamma får en bättre grundordning hemma. Det är tur att jag är ganska effektiv när jag väl sätter igång, annars hade arbetet säkerligen tagit flera månader, men nu fick jag massor gjort på två dagar.

Första dagen var det garderoben som skulle tacklas, ut med alla fula galgar och alla kläder. Alla kläder gicks igenom, saker skulle slängas och doneras och allt vad det var, sen fick det som skulle vara kvar flytta in igen, prydligt vikt eller upphängt på en fin galge.

Samma dag passade jag även på att anordna en arbetsplats i matrummet (mitt gamla sovrum) där alla viktiga papper och pärmar och liknande kunde samlas nära en bra liten arbetsyta, organisera om i bokhyllorna så att böckerna stod fint, slänga massor av gamla sladdar till elektronik som inte används länge (vem behöver 50 meter förlängningssladd till den fasta telefonen?), och göra lite stilleben. Och ta alldeles för lite bilder på resultatet. Några skeva och suddiga blev det dock.


Dag två var det vindsförrådet som fick sig en omgång och allt staplades snyggt och sorterades efter vad det var och återigen slängdes massa grejer. Datorer jag aldrig kommer använda igen, en madrass som såg precis ut som den Björne hade, gamla kvitton, the list goes on. Men det blev snyggt, morsan trodde inte sina ögon när halva förrådet plötsligt blev frigjort från grejer. Och jag passade på att göra lite gratisshopping och kom hem med några mattor, en lampa, massa coola påslakan och jättemycket smuts i håret.

Det är kul att organisera!

Kommentera

