Experimentera fram ett felsäkert frukostbröd för gasugn

26 Nov

Även känt som: Skriva fem tutorials på något jag är bra på del 1

Det jag gjorde fel i början av mitt experimenterande var att gå på en brödbloggares superbröd och försöka göra frukost av det. Nja, det funkade sådär. Istället gick jag på något beprövat och stabilt och vände mig till Jästbolagets rosmarinbaguetter och började experimentera därifrån. Det gick mycket bättre!

En annan sak jag valde att tänka om, var när brödet skulle gräddas, från början hade jag tänkt att det skulle jäsa i kylen över natten och sen gräddas på morgonen, men det passar inte alls med mina morgonrutiner (jag äter frukost först och gasugn gjorde att brödet behövde stå mycket längre). Därför bestämde jag att det var bättre att baka en stor sats småbullar nån gång i veckan sådär som jag kunde frysa in och bara bake-offa lite snabbt på morgonen, sagt och gjort!

Här är hur jag gör mina “rosmarinbaguetter” aka. Felicias frukostbröd:

Ingredienser:

  • 1 påse torrjäst
  • 13 dl vetemjöl
  • 1-2 msk salt
  • 1-2 msk rapsolja
  • 5 dl vatten 40°C (ska kännas varmt när du sticker ner fingret men inte så mycket mer än så)
  • ½-1 dl pumpafrön (frivilligt)

Börja med att blanda jäst, mjöl salt och eventuella frön i en stor bunke. Se till att blanda ordentligt så att jästen är jämt fördelad bland allt mjöl.

Gör en grop i mjölet och häll i vattnet och oljan.

Rör om med en bra slev (min är bäst, den är i melamin), börja i mitten och arbeta dig utåt så blir det minst klumpar, tills allt blandat sig, använd händerna om det blir bökigt.

Sluta när degen är ordentligt blandad och släpper från bunkens kanter.

Täck med en kökshandduk och låt degen jäsa i en timme.

Skrapa ur degen ur bunken försiktigt på en mjölad yta (förslagsvis ett bakbord eller annan relativt obehandlad träyta) och mjöla en skvätt ovanpå också.

Sträck ut degen och dela den i små bitar (jag gjorde trekanter den här gången men brukar göra rektanglar i vanliga fall) av ungefär samma storlek med hjälp av något bra redskap, typ en stekspade i stål. Jag gjorde mina väldigt små så det blev 34 stycken.

Lägg degbitarna i en oljad långpanna och jäs övertäckt av en kökshandduk i en halvtimme. Se till att ugnen är varm när halvtimmen är slut, jag sätter min ugn på 5, det är ungefär 200°C.

Ibland har jag en annan plåt på botten av ugnen som fått bli ordentligt varm tillsammans med den. På plåten slänger jag ett par isbitar på när jag stoppar in brödet, inbillar mig att det blir bättre då.

Jag låter brödet gräddas i ungefär 25 minuter, eller till det ser klart ut på ytan och låter ihåligt och inte stumt när jag knackar det på undersidan. Gasugnen gör dock att det inte blir så mycket yta att tala om på ovansidan, men undersidan brukar se fin ut.

Sen äter man upp mackorna med smör och ost (och marmelad om man är lagd åt det hållet, jag tyckte mest att det var finare på bild)!

Så nu har jag ett bra frukostbröd för gasugn, och har skrivit en tutorial! Dubbelvinst!

Kommentera

